InnoBlue er en maritim innovations- og erhvervsklynge

InnoBlue
11-06-2019

Nye teknologier som virtual reality løfter de maritime erhverv

Potentialet for mere innovation og omsætning af ny viden til business er til stede i den maritime sektor. Lad os komme i gang.

Så enkelt kan budskabet formuleres efter det seneste morgenarrangement i Science to Business den 7. juni 2019, arrangeret af bl.a. Erhverv Aarhus og Aarhus Maskinmesterskole. Nye teknologier er vigtige, hvis vi ønsker, at Danmark fortsat skal være med i front på det maritime område.
 
Temaet for dette Science to Business-netværksmøde var, at førerløse skibe, kunstig intelligens og nye brændstoffer driver den maritime udvikling.
 
Ifølge Mikkel Hansen, direktør for Maritime Development Center, har Danmark en stærk position i den maritime sektor. For at styrke denne position er det nødvendigt at være innovativ og integrere teknologi i et højere tempo, end tilfældet er i dag. Teknologier som Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality har i den forbindelse et stort potentiale. Mikkel Hansen nævnte desuden klima- og miljøforbedrende initiativer som værende et område med stort udviklingspotentiale, eksempelvis nye brændstoffer, der kan reducere CO2-udledningen, samt ruteoptimering med kunstig intelligens.
 
Kristian Emil Andreasen, stifter og direktør hos Kanda, omsætter dette i praksis hos forskellige maritime aktører og pointerer, at det i forbindelse med implementering af eksempelvis Augmented Reality er vigtigt at være kritisk i forhold til, hvor teknologien introduceres. Han peger på, at der ofte er store gevinster at hente ved at se på de omstændelige og rutineprægede opgaver, for eksempel den ugentlige sikkerhedsrundering med tilhørende dokumentation.
 
Set fra Aarhus Maskinmesterskoles perspektiv er der derfor mange spændende muligheder for projekter i den maritime sektor, hvor både ny og kendt teknologi kan bringes i spil. For eksempel til optimering af drifts- og vedligeholdelsesopgaver, hvor anvendelsen af Augmented Reality kan støtte medarbejdere i driftstunge rutiner. En måde at komme i gang med udvikling eller undersøgelse af mulighederne er ved at deltage i den Aarhus-baserede maritime klynge InnoBlue, hvor der er rig mulighed for at knytte kontakt mellem aktører med maritim tilknytning og uddannelsesinstitutioner.


Skrevet af:
Søren Skøtt Andreasen
Forskningschef
Aarhus Maskinmesterskole

Brug af cookies på InnoBlue.dk

InnoBlue.dk gør brug af cookies. Ved at anvende websitet accepterer du websitets brug af cookies.

Du kan altid slette gemte cookies i din browsers indstillinger. Læs vores cookiepolitik.

Acceptér cookies